Saturday, May 05, 2018

Mentaliti Kolonialisme Orang Melayu Yang Baru

Adakah orang Melayu telah sedar bahawa selama ini mereka telah diperalatkan oleh UMNO untuk kepentingan segolongan pemimpin UMNO sahaja? Kisah-kisah mengenai 1MDB, Felda, Mara dan Tabung Haji adalah contoh-contoh yang baik bagaimana puak UMNO ini telah lama mempergunakan institusi-institusi kerajaan untuk menambah kekayaan mereka sahaja dan siapa-siapa yang ingin untuk menjadi kuncu-kuncu mereka. Tidakkah semua ini satu mentaliti kolonisme yang telah lama dikatakan untuk menakutkan rakyat tentang orang Inggeris dan sebagainya? 

Ya, saudara, orang Melayu sekarang juga masih di selindungi dengan mentaliti kolonisme - apakah dengan pejabat-pejabat kerajaan seperti ROS (Jabatan Pendaftaran Pertubuhan) dan EC (Suruhanjaya Pilihn Raya) yang memang patuh kepada perintah-perintah UMNO dan PM Najib sehingga tidak menghiraukan lagi kepentingan rakyat apabila kita melihat mereka melakukan perkara-perkara yang tidak patut dan yang tidak berprinsip langsung. Bukankah ini semua contoh-contoh mentaliti kolonisme yang baru? Hanya sekarang yang menjadi kolonis adalah UMNO itu sendiri!

Bolehkah kita sebagai rakyat yang telah mencapai kemerdekaan selama lebih 50 tahun membuang mentaliti ini sekali lagi dalam pilihan raya yang akan datang? Hanya orang Melayu boleh menjawab soalan ini.

A Kadir Jasin: Rakyat akan membuang UMNO


No comments: